این که گاهی مواقع هنگام راه رفتن، یا حتی وقتی در خواب هستیم با درد شدیدی رو به رو شویم که توانایی راه رفتن یا حتی تکان دادن آن قسمت از بدن را برای ما به شدت سخت و نفس گیر کند، اتفاقی است که ممکن است همه ی ما با آن رو به رو شده باشیم.

معمولا این اتفاق در اثر انقباض غیر ارادی ماهیچه ها خواهد بود که بسیار درد آور است که به صورت علمی می گوییم اسپاسم عضلانی رخ داده است.

این عارضه معمولا به‌ صورت کاملا اتفاقی رخ می دهد و به سرعت نیز بر طرف می شود، البته در همان مدت کوتاه دردی که ایجاد می کند، بسیار زیاد است.

اگر اسپاسم عضلانی برطرف نشود ممکن است در آینده برای شما مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد پس در مرحله ی اول باید آن را به خوبی بشناسیم و سعی کنیم برای بهبود و رفع آن تلاش کنیم.

در این مقاله ما قصد داریم این موضوع را به طور کامل به شما شرح دهیم و راه هایی موثر برای درمان آن بیان کنیم که در بین این روش ها یکی از آن ها بسیار نتیجه بخش خواهد بود

 

اسپاسم عضلانی چیست؟

همانطور که در بالا برای شما بیان کردیم اسپاسم عضلانی در واقع انقباض غیر ارادی ماهیچه ها است که این انقباض دردناک عضله ممکن است چند ثانیه طول کشیده و مرتفع شود و یا ممکن است تا ۱۵ دقیقه هم طول بکشد و بعد از آن رفع شود، انقباض و حرکات غیر ارادی عضله به صورتی که است که بیشتر اوقات در زیر پوست قابل مشاهده است.

این گرفتگی بیشتر ممکن است در نواحی عضلاتی مثل پشت ساق، پشت ران، پشت کمر ایجاد شود البته اسپاسم عضله در کف پا، شکم، حتی جدار قفسه سینه هم ممکن است که رخ دهد.

 

معمولاً چه افرادی دچار گرفتگی عضلات می شوند؟

این که هرکس در طول زندگی اش دچار گرفتگی عضلات شود، اتفاقی کاملا طبیعی است.

1.ممکن است هنگامی که در حال انجام ورزش هایی مثل تنیس، شنا یا ورزش هایی که نیاز به تحرک بالای عضلات است این اتفاق رخ دهد.

2.نوجوانان، افرادی که دارای سن بالاتر از 65 سال هستند، معمولا افراد چاق و کسانی که به طور جدی و شدید فعالیت بدنی انجام می دهند بیشتر در معرض گرفتگی عضلات قرار می گیرند.

3.کسانی که ورزش های استقامتی انجام میدهند مثلاٌ دو ماراتن بیشتر دچار این وضعیت میشوند.

 

4.کسانی که عضلات بدنشان تحمل فشار شدیدی که به آن وارد می شود را ندارد دچار این عارضه می شوند.

 

اسپاسم عضلانی چه نشانه هایی دارد؟

اگر احساس درد ناگهانی و شدید در عضلات داشتید و یا احساس سفتی بافت عضلانی در زیر پوست داشتید و کشش عضلانی را حس کردید این نشانه ها می تواند از علائم اصلی اسپاسم عضلانی باشد.

این علائم معمولاً بعد از مدتی بدون نیاز به این که مداخله صورت بگیرد از بین می روند، البته   ممکن است بسته به علت اسپاسم و  این که در کدام قسمت از بدن رخ داده باشد زمان متفاوت به طول بینجامد.

 

نکته مهمی که در اینجا باید بدانید این است که اگر در ناحیه ی موردنظر که دچار گرفتگی شده است تورم، تغییر رنگ پوست و یا قرمزی وجود داشت و گرفتگی به طور مدام اتفاق می افتاد حتما لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

 

 

راه کارهایی برای برطرف کردن اسپاسم عضلانی :

برای اینکه بتوانیم گرفتگی عضلات را درمان کنیم در ابتدای کار باید علت را پیدا کنیم.

برای مثال اگر شما بخاطر انجام فعالیت های ورزشی دچار این عارضه شده اید خودتان به سادگی قادر به رفع آن هستید اما در موارد خاصی که قبلا هم ذکر شد، مثل وقتی که دچار درد شدید و تورم و تغییر رنگ در ناحیه ی مورد نظر هستید بهتر است از سایر روش ها استفاده کنید که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.

رایج ترین روش ها در رفع اسپاسم عضلانی عبارتند از:

1.انجام دادن حرکات کششی

2.ماساژ

3.نوشیدن آب

4.انجام تمرین های مناسب و تغذیه ی سالم

5.سرما درمانی

6.گرمادرمانی

از بین روش ها گفته شده در بالا قرار است به مبحث گرما درمانی بپردازیم:

 

گاهی، درمان درد و اسپاسم با استفاده از گرما درمانی بسیار مؤثر است. برای تسکین اسپاسم مداوم، قرار دادن کیسه آب گرم چند بار در روز و به مدت 15تا 20 دقیقه روی عضله ی مورد نظر می تواند

بسیار کار آمد باشد.

حمام گرم، دوش آب داغ و استفاده از وان آب گرم و سونا گزینه های گرما درمانی دیگر است که اگر به یکی از آنها دسترسی داشته باشید، به آرام کردن عضله ی شما کمک می کنند.

در بین روش هایی که برای گرما درمانی گفته شد شما می توانید از یک روش جدید استفاده کنید که نتایج خوبی را دریافت خواهید کرد و این روش استفاده از تشک های حرارتی است.

تشک های حرارتی این امکان را به شما می دهد که به قسمت آسیب دیده بدون هیچ دردسری، گرما ی مورنیاز را برسانید که البته میزان این حرارت قابل تنظیم است.

حتی این امکان برای شما وجود دارد که در طول شب و هنگامی که در خواب هستید و ممکن است درد به سراغ شما بیاید برای تسکین و داشتن یک خواب راحت تر از این تشک های حرارتی استفاده کنید.

تشک های حرارتی سونا جم کاملا ایمن هستند و با خیال راحت می توانید از آن ها استفاده کنید و شما می توانید به سادگی از فواید گرما بهره ببرید و تجربه ی خوبی در این زمینه داشته باشید.

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود و منتظر نظرات شما هستیم.