گرما درمانی چیست؟

گرما یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در زندگی هر انسانی است بدون وجود گرما زندگی ما سخت و یا حتی غیر ممکن می شد.

به یک روز زمستانی بدون گرما فکر کنید؟

تقریبا دور از انتظار و یا حتی ترسناک به نظر می رسد، البته گرما جدا از تمام خوبی هایی که برای ما ایجاد می کند  ما را با با کلمه یا خاصیتی به نام گرما درمانی رو به رو می کند که قرار است در این مقاله به شما بگوییم گرما درمانی چیست و اصلا چه کاربرد هایی دارد.

گرما درمانی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده و عامیانه بگوییم گرما درمانی یکی از راحت ترین و مقرون به صرفه ترین روش ها است که برای شرایط و  درمان آسیب های مختلف  در نواحی گوناگون بدن به کار می رود.

امکان این که شما بتوانید با گرما دردها یا آسیب های بسیاری را درمان کنید و یا تسکین دهید بسیار بالا است تقریبا می توانید همه چیز از آرتریت گرفته تا کشیدکی عضلات و…را به کمک گرما التیام ببخشید، اما نکته ای که لازم است آن را بدانید این است که در شرایطی و چه زمان هایی می توان از گرما درمانی استفاده کرد!

دلیل این که این موضوع را مطرح می کنیم این است که همراه با گرما درمانی معمولا با پدیده ی دیگری به نام سرما درمانی نیز رو به رو هستیم و در مواقعی که با یک درد خیلی شدید و دردناک رو به رو می شویم در ابتدا باید از سرما درمانی برای بهبود و کمتر شدن درد استفاده کنیم در غیر این صورت ممکن است آسیب جدی ای به بدن وارد شود.

اما به عنوان یک قاعده کلی، از یخ برای آسیب های حاد یا درد، همراه با التهاب و تورم و از گرما برای درد عضلانی یا سفتی مفصلی استفاده می شود.

عملکرد گرما درمانی به چه صورت است؟

احتمالا شما این موضوع را می دانید که وقتی قسمتی از بدن در برابر حرارت مطلوبی قرار می گیرد باعث می شود تا گردش خون در آن ناحیه بهتر صورت گیرد.

گردش بهتر خون در کمتر شدن درد و کاهش آن بی تاثیر نیست و می تواند بسیار کمک کننده باشد بنابراین افزایش دمای ناحیه آسیب دیده می تواند تا حدی باعث تسکین درد شود و انعطاف پذیری عضله ها را افزایش دهد و علاوه بر این باعث آرامش و تسکین عضله های شما هم می شود و در ترمیم بافت آسیب دیده نیز اثر گذار است.

 

 

 

انواع روش های گرمادرمانی چیست؟

مانند هر چیز دیگری گرما درمانی نیز به روش های مختلف انجام می شود و قطعا تاثیرات متفاوتی خواهد داشت:

دو نوع مختلف گرما درمانی وجود دارد: حرارت خشک و حرارت مرطوب که در هر دو نوع گرما درمانی  باید دمای ایده ال “گرم” به جای “داغ” هدف قرار گیرد.

  • حرارت خشک :شامل منابع گرمایی مانند پد گرم، تشک های حرارتی، بسته های خشک گرما و حتی سونا می باشد که معمولا رشو های به کار گیری این گرما بسیار آسان است.
  • حرارت مرطوب : شامل منابع گرمایی مانند حوله های بخار، بسته های گرمای مرطوب و یا حمام های گرم است.حرارت مرطوب علاوه بر اینکه نیاز به زمان کمتری برای نتایج مشابه دارد، ممکن است تا حدی مؤثرتر باشد.

گرما درمانی های حرفه ای نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.برای مثال، حرارت عمقی امواج اولتراسوند می تواند برای تسکین درد در تاندونیت (التهاب تاندون) استفاده شود.

هنگام استفاده از گرما درمانی می توانید از درمان موضعی، منطقه ای یا کل بدن استفاده کنید.درمان موضعی برای مناطق کوچک درد، مانند یک عضله سفت مناسب تر است.اگر فقط می خواهید آسیب درمان منطقه ای  برای درد و سفتی گسترده تر بهتر است و می تواند با یک حوله بخار، پد گرم کننده بزرگ یا پک های گرم حاصل شود.درمان کامل بدن شامل گزینه هایی مانند سونا یا حمام گرم است

آیا در استفاده از گرما درمانی ممنوعیتی وجود دارد؟

در موارد خاصی ممکن است شما نتوانید از گرما درمانی استفاده کنید

اگر منطقه ی مورد نظر دارای تورم بود یا این که کبود شده بود بهتر است که از گرما درمانی استفاده نکنید و به جای  آن از یک کمپرس یخ را روی محل مورد نظر قرار دهید و اگر روی بدنتان زخم باز دارید نباید هرگز از  روش های گرما درمانی برای آن قسمت استفاده کنید.

البته افرادی هم هستند که به دلیل داشتن شرایط خاص بهتر است که از گرما درمانی استفاده نکنند یا اگر قصد دارند این کار را انجام دهند حتما کنترل شده و تحت نظر پزشک  انجام شود.

مانند افرادی که دارای بیماری های زیر هستند:

  1. دیابت
  2. درماتیت
  3. بیماری های قلبی و عروقی

در مواردی که دچار بیماری قلبی عروقی و یا این که باردار هستید حتما با پزشک در خصوص گرما درمانی مشورت کنید.

 

در استفاده از گرما درمانی محدودیتی وجود دارد؟

 

شما می توانید برای دردهای خفیف، متوسط تا نسبتا شدید از گرما درمانی استفاده کنید.اما بسته به نوع درد شما زمان استفاده متفاوت خواهد بود.

برای دردهای متوسط تا شدید جلسات طولانی تر گرما درمانی مانند حمام گرم، که بین ۳۰ دقیقه تا دو ساعت طول می کشد، میتواند مفید واقع شود.

 

 آیا گرما درمانی خطراتی دارد؟

  • دقت داشته باشید که در گرما درمانی به جای حرارت داغ از حرارت گرم استفاده می شود. اگر از حرارت زیاد استفاده کنید ممکن است پوستتان بسوزد.
  • اگر عفونت دارید نباید ایز گرما درمانی استفاده کنید  زیرا این احتمال وجود دارد که گرما درمانی خطر عفونت را افزایش دهد.
  • اگر تورم افزایش پیدا کرد بلافاصله درمان را متوقف کنید.
  • اگر بعد از یک هفته درد و ناراحتی کاهش پیدا نکرد یا درد در عرض چند روز افزایش پیدا کرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.