اسپاسم عضله، دردهای مفاصل و احساس گرفتی در کمر، از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند فعالیت‌های جسمی شما رامختل کنند و باعث ایجاد محدودیت در حرکات شما شوند. همانطور که دارو می‌تواند در از بین بردن التهاب تاثیرگذار باشد، گرما درمانی نیز برای درد کمر کاربرد دارد. 

درواقع این نوع درمان، درمان جدیدی محسوب نمی‌شود. تاریخچه گرما درمانی به دوران مصر و یونان باستان برمی‌گردد که در آن زمان برای کاهش دردهایشان از گرمای خورشید استفاده می‌کردند. حتی درگذشته چینی‌ها و ژاپنی‌ها نیز از چشمه‌های آب گرم برای تسکین دردهایشان استفاده می‌کردند.

اما امروزه برای آنکه به منبع گرما برسید، نیازی نیست از خانه خود خارج شوید، تشک‌های حرارتی استفاده از گرما درمانی را بسیار آسان کرده‌اند. در ادامه درباره برخی از مزایای گرما درمانی برای کمردرد بیشتر صحبت می‌کنیم.

فواید گرما درمانی برای کمردرد

گرما درمانی به علت آنکه باعث افزایش گردش خون شده و درنتیجه مواد مغذی و اکسیژن بیشتری را به مفاصل و عضلات می‌رساند، برای کمردرد موثر است. این افزایش گردش خون می‌تواند به ترمیم عضلات آسیب‌دیده، رفع التهابات و بهبود گرفتگی ناحیه کمر کمک کند. 

هر نوع گرما درمانی‌ای، می‌تواند به بهبود درد کمر کمک کند، اما مزیت تشک‌های حرارتی آن است که راحت و قابل‌حمل هستند و به علت آنکه تامین انرژی آن‌ها از طریق برق خواهد بود، می‌توانید در هرکجای منزل از آن استفاده کنید و تفاوتی نمی‌کند در تختخواب خود هستید یا روی کاناپه در حال تماشای فیلم.

حمام آب داغ یا آب گرم نیز با ایجاد رطوبت گرم، باعث افزایش گردش خون و درنتیجه کاهش درد و گرفتگی عضلات می‌شود و درصورتی‌که درد را در نواحی مختلف بدن حس کنید، استفاده از وان آب گرم می‌تواند برای کاهش دردهایتان مناسب باشد.

بااین‌وجود، مشکل استفاده از حمام به‌عنوان گرما درمانی آن است که حفظ تعادل دمایی آب دشوار بوده و آب گرم رفته‌رفته سرد می‌شود. اما این مشکل در استفاده از تشک‌های حرارتی وجود ندارد چراکه تا زمانی که تشک حرارتی روشن است، جریان مداوم گرما نیز فراهم می‌شود.

اگر برای کاهش درد کمر یا گرفتگی آن، دسترسی به تشک حرارتی ندارید، می‌توانید یک دوش آب گرم یا استراحت در وان آب گرم را جایگزین آن کنید. 

همیشه از کمترین‌ها شروع کنید

برای شروع، تشک حرارتی را در پایین‌ترین درجه خود تنظیم کنید. برای درد یا گرفتگی جزئی، درجه پایین تشک حرارتی کافی خواهد بود و در صورت ناکافی بودن، درجه حرارت را ذره‌ذره بالا ببرید. 

هیچ قانون دقیقی برای مدت‌زمان استفاده از تشک حرارتی روی کمر برای تسکین دردهای آن وجود ندارد و همه‌ی این‌ها به میزان تحمل شما در برابر گرما و البته میزان دردی که از آن رنج می‌برید دارد.

در هنگام استفاده از تشک حرارتی با دمای کم، می‌توانید مدت طولانی‌تری (شاید یک ساعت) از تشک حرارتی به‌صورت مداوم روی کمر خود استفاده کنید. 

اگر باردار هستید، احتیاط کنید!

اگر باردار هستید و از درد کمر رنج می‌برید، استفاده از تشک‌های حرارتی امن و بی‌خطر خواهد بود. اما در زمان استفاده از این محصول باید دقت کنید از قرار گرفتن در معرض گرمای طولانی‌مدت جلوگیری کنید چراکه این امر می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. این موضوع می‌تواند به آسیب‌های عصبی منجر شود.

احتمال بروز این مشکل در وان آب گرم یا سونا بیشتر است، بااین‌وجود لازم است در دوران بارداری بااحتیاط عمل کنید. در دوران بارداری از تشک حرارتی در کمترین درجه آن و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استفاده کنید. 

ازآنجایی‌که تشک‌های حرارتی باعث افزایش گردش خون می‌شوند و درنتیجه سیگنال‌های درد را کاهش می‌دهند، استفاده از این محصولات پس از ایجاد گرفتگی‌های عضلات و درد می‌تواند به افزایش سرعت بهبود درد کمک کند.

بسته‌های ژل

اگر تشک حرارتی در دسترس خود ندارید، می‌توانید از بسته‌های ژل گرم یا پتوی گرم استفاده کنید.

 قبل از استفاده از بسته ژل، آن را در حدود ۱ الی ۲ دقیقه در ماکروویو (به دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی دقت کنید) قرار دهید و سپس آن را روی ناحیه دردناک قرار دهید.