گرما درمانی چیست !؟

 

گرما درمانی در واقع فرآیندی است، که از گرما برای درمان برخی عوارض و بیماری ها استفاده می شود.

به این صورت که گرمای ایجاد شده به افزایش جریان خون و دمای محل آسیب دیده کمک می کند و در روند بهبود و کاهش درد تاثیرات مثبتی می گذارد.

معمولا فیزیوتراپیست ها اغلب از گرما درمانی برای افزایش انعطاف پذیری عضلات و کاهش یا رفع درد در نواحی مختلف بدن استفاده می کنند.

 

 گرما درمانی چه تکنیک هایی دارد!؟

 

در کل باید بدانیم که از گرما درمانی هم می توان برای گرم‌کردن موضعی ( گرم‌کردن قسمتی از بدن ) و یا برای گرم کردن کل بدن استفاده کرد.

البته گاهی برای مشکل و درد هایی که در قسمت های مختلف بدن وجود دارد به پزشک‌ یا فیزیوتراپیست مراجعه می کنید که در این مواقع بسته به نوع درد شما، این که در کدام قسمت از بدن شماست و تشخیصی که می دهد ممکن است راه کارهای متفاوتی برای گرمادرمانی به شما ارائه دهد که در دسته بندی زیر قرار می گیرد:

1.گرمادرمانی با حرارت مرطوب :

در این روش برای تامین حرارت مورد نیاز می توان از حوله بخار، حمام آب گرم و یا بسته های گرم‌ مرطوب که برای تولید حرارت کاربرد دارند، استفاده کرد.

 

2.گرما درمانی با حرارت خشک:

در این تکنیک که ساده ترین روش گرما درمانی است، می توان برای ایجاد گرما از پد گرم یا تشکچه های حرارتی استفاده می شود.

یکی از مزایایی که گرما درمانی با حرارت خشک دارد این است که اگر از تشک های حرارتی استفاده کنید، درجه حرارت قابل تنظیم است، همچنین مشکلاتی که در روش حرارت مرطوب وجود دارد پیش نمی آید برای مثال شما مجبور نیستید هرچند ساعت یک بار آب داخل کیسه را تعویض کنید، یا این که صرفا بخواید از حوضچه ها اب گرم استفاده کنید.

فقط نیاز است که یک تشک حرارتی تهیه کنید، آن را به برق متصل کرده، دمای مورد نظرتان را تنظیم کنید و آن را روی ناحیه ی دردناک قرار دهید.

البته فراموش نکنید که اگر برای درمان به حرارت عمقی نیاز داشته باشید باید از تکنیک های دیگر تولید حرارت مثل اولتراسوند تراپی استفاده کنید.

 

کاربرد های گرما درمانی:

می توانید از گرما درمانی برای کمتر شدن و تسکین درد استفاده کنید، درد ها و بیماری هایی از جمله:

1.اسپاسم عضلانی

2.آرتروز

3.کمر درد

4.درد های غضلانی گردن

5.درد شانه

6.درد پا و لگن

 

البته در گرما درمانی نیاز است که همواره نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1.معمولا بلافاصله یا چند روز بعد از ایجاد آسیب نباید از گرما درمانی استفاده کنید زیرا جریان خون را افرایش می دهد و باعث می شود که محل مورد نظر متورم شود.

2.گرما درمانی برای همه افراد نمیتواند مورد استفاده قرار بگیرد مثل کسانی افراد دیابتی که از پدیده ای به نام نوروپاتی رنج میبرند و باعث میشود که دما را در بعضی مواقع احساس نکند، که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی سوختگی در آن ها شود.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد و منتظر نظرات شما هستیم.