این روزها، بیشتر از آنکه کار کردن در مزرعه یک «کار سخت» محسوب شود، نشستن مداوم پشت میز، کار دشواری است. در چنین شرایطی، کارمندانی که ۸ ساعت مداوم پشت‌میز مینشینند ممکن است در پایان یک روز طولانی و خسته‌کننده، دچار درد عضلانی شوند. حتی فشردن دکمه‌های کیبورد و کلیک کردن با موس نیز نوعی از فعالیت بدنی محسوب می‌شود، این فعالیت‌ها می‌توانند باعث فشار بر عضلات ما شده و درنتیجه موجب بروز درد و گرفتگی‌های عضلانی شوند.

گرفتگی گردن و درد از شانه تا کمر آن‌قدر شایع شده که بسیاری افراد این دردها را نادیده می‌گیرند. درحالی‌که برخی دردهای گاه‌وبیگاه مانند دردی که در اثر نشستن طولانی در یک جلسه کاری اتفاق می‌افتد را نمی‌توان نادیده گرفت، افراد اکثرا روی دردهایی که ناچارند به آن بپردازند تمرکز می‌کنند.

بااین‌وجود هر نوع دردی نشان می‌دهد که بدن در شرایط درستی قرار ندارد. حتی دردهای خفیف عضلانی نیز اگر تبدیل به یک درد مزمن شوند، می‌توانند خبر از بروز یک عارضه جدی بدهند، به  دلیل وقتی صحبت از دردهای عضلانی می‌شود، بهتر است آن‌ها را جدی بگیرید.

تشک‌های برقی به‌عنوان یک راه‌حل کمکی

استفاده از تشک‌های برقی، راهی برای کاهش دردهای عضلانی شماست، البته لازم است بدانید این تشک‌های برقی درمان دردهای شما نیستند و در زمان درد همیشه باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

باوجودآنکه تشک‌های برقی برای «درمان» دردها تولید نشده‌اند، اما می‌توانند باعث باز شدن گرفتگی‌های عضلانی، کاهش درد و البته در برخی موارد درمان دردهای خفیف نیز بشوند. استفاده از تشک‌های برقی در نواحی مختلف بدن، راهکاری بسیار آسان و خوشایند برای آرام کردن درد عضلات شما خواهد بود.

نگاه دقیق‌تر به دردهای عضلانی!

درد عضله (Myalgia) عموم در اثر استفاده بیش‌ازاندازه یا کشش بیش‌ازحد یک عضله خاص یا مجموعه‌ای  عضلات ایجاد می‌شود و در برخی موارد درد عضلانی در اثر فشار بیش‌ازحد فعالیت بدنی به وجود می‌آید. هم‌چنین درد عضلانی می‌تواند نشانه‌ای از بروز دیگر بیماری‌ها نیز باشد، در برخی مواقع، درد عضلانی‌ای که ناشی از فشار بیش‌ازحد ایجاد نشده، خبر از عفونت ویروسی می‌دهد.

رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات از اصلی‌ترین دلایل بروز درد عضلانی هستند که هردوی این دردها خبر از مشکلات عضلات با شدت درجات مختلف می‌دهند.

کشیدگی عضلات که برخی موارد به آن پارگی عضلات نیز گفته می‌شود، می‌تواند روی تاندون‌ها و عضلات یا هردوی این موارد تاثیرگذار باشد. این دردها می‌توانند ناشی از فشار به ناحیه آسیب‌دیده، استفاده نادرست از اعضای بدن، ورزش‌های سنگین یا برخوردهای سنگین باشند.

فشارهای کم، عموما باعث احساس ناراحتی یا درد خفیف می‌شوند و فشارهای شدید می‌توانند علاوه بر ایجاد درد شدید، موجب از دست دادن برخی قابلیت‌های حرکتی عضلات (حتی بدون ایجاد درد) شوند. دردهای خفیف را می‌توانید با استفاده از گرما تراپی یا خوردن مسکن‌های معمول درمان کنید، حال‌ آنکه دردهای شدید نیاز به درمان تخصصی خواهند داشت.

رگ به رگ شدن یا پارگی رباط، درزمانی که عضله بیشتر از دامنه توانایی طبیعی خود جابجا می‌شود رخ می‌دهد. این درد را در حالت خفیف، با استفاده از استراحت می‌توان آرام کرد اما درد شدید در اثر رگ به رگ شدن نیاز به درمان تخصصی خواهد داشت.

چرا نباید دردهای عضلانی را نادیده گرفت؟

در برخی موارد، درد نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی نیست و چنین مواردی احتمالا در اثر یک فعالیت شدید ناگهانی مانند ورزش یا تمرین سنگین میباشد و در برخی مواقع دردها در اثر یک مشکل موقتی مانند ثابت ماندن طولانی‌مدت در یک پوزیشن پیش می آیند.

اما دردهای عضلانی مزمن که بیش از ۷۲ ساعت ادامه‌دارند یا در فواصل کوتاه، مکررا پیش می آیند لازم است به‌عنوان یک مشکل جدی قلمداد شود. هم‌چنین بروز نشانه‌های زیر می‌تواند خبر از مشکل جدی‌تری بدهد:

  • بروز ورم در اندام‌های بدن
  • تیرگی ادرار
  • احساس خستگی یا دیگر علائم بیماری

تسکین درد-گرما درمانی

دردهای عضلانی و تبعات آن با کمک تغییر و افزایش گردش خون، در نواحی دردمند می‌توانند به شکل چشم‌گیری کمتر شوند و یکی از راه‌هایی که باعث گردش خون می‌شود، گرما دادن به ناحیه‌ی آسیب‌دیده است و درواقع گرمای بیشتر، موجب افزایش سرعت گردش خون می‌شود.

گرما درمانی

گرما درمانی به مفهوم استفاده هدفمند از گرما برای افزایش گردش خون است. گرما باعث گشادتر شدن رگ‌های خونی، شل شدن ماهیچه‌های گرفته و سفت شده و کاهش میزان اسیدلاکتیک (که در بافت‌های ماهیچه‌ای ایجاد گرفتگی و درد می‌کند) را نیز می‌تواند به همراه داشته باشد. به همین دلیل، گرما درمانی برای درمان گرفتگی یا درد عضلات بیشتر کاربرد دارد.

برخلاف سرما درمانی، گرما درمانی می‌تواند مجموعه‌ای از عضلات یا کل بدن را هدف قرار دهد و برای این موضوع می‌توان از دو منبع گرمایی خشک یا مرطوب استفاده کرد.

منبع گرمایی مرطوب شامل آب گرم یا داغ می‌شود. این نوع گرما، می‌تواند قرار گرفتن در استخر آب گرم، یا گرم کردن یک ناحیه با استفاده از حوله مرطوب و گرم باشد.

منبع گرمایی خشک یا گرما درمانی به روش خشک، به روشی گفته می‌شود که در آن پوست خشک نگه‌داشته شده و منبع گرمایی روی پوست خشک قرار می‌گیرد.

دقت داشته باشید که در دردهایی مانند پیچ‌خوردگی یا کوفتگی، استفاده از گرما درمانی مفید نیست و این روش درمانی بیشتر برای دردهای مزمن عضلانی و مفاصل مفید است.

استفاده از تشک حرارتی برای گرما درمانی

به طور کلی پد گرمایشی که می‌تواند برای گرما درمانی خشک مورداستفاده قرار بگیرد، سال‌هاست که وجود دارد. نسخه‌های اولیه شامل ظرف‌های فلزی یا پلاستیکی بودند که با استفاده از زغال‌سنگ یا آب داغ پر می‌شدند و برای گرما درمانی موضعی مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

تشک‌های حرارتی امروزه، نسخه‌های به‌روز شده‌ای هستند که برای گرما درمانی از کارایی بالایی برخوردارند. این تشک‌های حرارتی با کمک امکاناتی ازجمله دمای قابل تنظیم و عملکرد خودکار در زمان داغ شدن بیش‌ازحد، موجب سهولت انجام فرآیند گرما درمانی به شیوه خشک می‌شوند. محصولات امروزه می‌توانند با خیال راحت در مجاورت پوست قرار بگیرند و سبب آسیب‌هایی همچون سوختگی نشوند.

علاوه بر تمامی این فواید، تشک‌های حرارتی از مزایای زیر نیز برخوردارند:

نفوذ گرمایی

با استفاده از تشک‌های حرارتی، رگ‌های خونی در عضلات شما گشادتر شده، موجب بهبود جریان اکسیژن و مواد مغذی می‌شود و این روند باعث بهبود سریع‌تر عضلات خواهد شد. همان‌طور که به آن اشاره کردیم، تشک‌های حرارتی باعث بهبود گردش خون در ناحیه گرم شده نیز می‌شوند.

جوان‌سازی عضلات

در پایان یک روز خسته‌کننده، می‌توانید با استفاده از یک تشک حرارتی تنش یا خستگی موجود در یک ناحیه از بدن خود را از بین ببرید. گرما باعث کشش در بافت عضلات و تاندون‌ها می‌شود و این امر موجب کاهش گرفتگی و درد این نواحی خواهد شد.

گرمایش و راحتی

گرما درمانی نه‌تنها باعث تسکین دردهای جسمی، که باعث تسکین دردهای روحی نیز می‌شود. باوجودآنکه مزایای درمانی تشک‌های حرارتی، روی عضلات اعمال می‌شود، اما کاهش درد باعث ایجاد آرامش و راحتی روحی نیز می‌شود. گرما باعث ریلکس شدن تمام بدن و درنتیجه برطرف شدن استرس‌های ذهنی شما می‌شود.

دردهای عضلانی با بالا رفتن سن یا میزان فعالیت، به وجود می‌آیند برای داشتن زندگی‌ای آرام، لازم است به این دردهای گاه‌وبیگاه اهمیت کافی بدهیم.

استفاده از تشک حرارتی در پایان یک روز خسته‌کننده نه‌تنها به بهبود وضعیت ماهیچه‌های شما کمک می‌کند، که باعث آرامش خاطر شما نیز می‌شود.